söndag 24 november 2013

#274 - Magnolia

Svensk titel: Magnolia
Land:
USA
Längd: 188 min
År: 1999
Regissör: Paul Thomas Anderson

Magnolia är som en väv som visar upp livsöden i en serie händelser som både är självständiga och del av en och samma historia. Det är ett porträtt av en ensam stad där kärleken ibland hamnar i skymundan och samtidigt en resa i själens hemliga irrgångar.


Paul Thomas Anderson tar oss med in i en slumpmässig, realistisk och intressant historia. Filmens inledning lägger verkligen ribban för filmen. Den engagerar genom sitt grymma bildspråk, ihop med tre grymt intressanta storys som ger en liten "förklaring" till vad filmen ska handla om.

Dessvärre tycker jag det är jobbigt när ribban höjs så mycket i början.. För att vara en sådan vacker film med ett gäng sköna scener och otroligt kameraarbete så kände jag att historien föll ju längre in i filmen man kom. Jag kände att den inte riktigt levde upp till den starka början. Förväntningarna som kom då blev inte som jag tänkt. Trots detta så borde jag räknat ut under filmens gång att den skulle sluta som den gjorde. Men det var ju inte det som jag ville ha.

Slutligen så vill jag dra upp regin ifrån Anderson som är riktigt bra genom hela filmen. Riktigt bra skådespelarprestationer ifrån alla sköna skådespelare som medverkat i denna film! Ska man se denna filmen så ska man verkligen ta sig tid till att göra den. Inte bara för längden, utan även sätta sig in i filmen - annars blir det svårt att ta sig igenom den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar