onsdag 18 september 2013

#273 - Mishima - A Life in Four Chapters

Svensk titel: Mishima -  ett liv i fyra kapitel
Land: USA
Längd: 121 min
År: 1985
Regissör: Paul Schrader

Poeten och konstnären Yukio Mishima (Ken Ogata) begick ett spektakulärt självmord och filmen skildrar hans sista dag i livet, blandad med återblickar ur hans liv och dramatiseringar av tre centrala verk som starkt anknyter till hans personliga erfarenheter och tankar.


Som jag tidigare tagit upp så tycker jag att det ibland kan bli lite svårt när man ska se en "filmografi" om en person som man inte har någon koll på vem det är. Att inleda filmen med bakgrund till vem denne Yukio Mishima var öppnade upp många dörrar, även om jag fortfarande inte visste vem han var. Precis som i texten "om filmen" här ovan så får vi alltså följa Mishimas sista dag i livet och får också reda på hans förflutna. En väldigt invecklad och speciell människa.

Filmen hamnar på ett mellanläge där jag har svårt att skilja på om det bara är segt eller om det är skit bra. Om inget annat så var den väldigt intressant och håller faktiskt hela två timmar igenom. Fotot briljerar på sina håll, men främst är det som sagt Mishima som håller intresset uppe. Som liten extra grej såhär kring filmen så är den producerad av Francis Ford Coppola & George Lucas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar