torsdag 20 juni 2013

#257 - Singin' In The Rain

Svensk titel: Singin' in the rain
Land: USA
Längd: 103 min
År: 1952
Regissör: Stanley Donen, Gene Kelly

I övergången från stumfilm till ljudfilm försvann ett flertal av filmens största stjärnor då deras röster inte passade med deras image. Bland dessa finns stumfilmens stora kärlekspar Don Lockwood (Gene Kelly) och Lina Lamont (Jean Hagen). I publikens ögon är de det perfekta paret, men bakom kulliserna ser det helt annorlunda ut.

Signatur melodin till denna film känner nog i stort sett alla till. Men hur många har egentligen sett filmen/numret? Nu har jag i alla fall prickat av den på listan och kan med gott samvete nynna vidare på denna klassiska låt ifrån denna klassiska film ifrån 1952. Singin' i the rain är en klassisk filmmusikal som med humor, stora mass-scener och dans såklart. Detta är ju inte riktigt min typ av film om man säger så. Dock sken man upp när låten "Good morning!" började spelas och sjungas. Visste faktiskt inte att den kom därifrån. Och egentligen ville jag inte spoila massa filmer här på bloggen ifrån filmer, men den scenen måste jag bara lägga upp då den blev min favorit (ihop med den klassiska regn-scenen där en blöt Gene Kelly sjunger i regnet!).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar