torsdag 13 juni 2013

#256 - Солярис

Engelsk titel: Solaris
Svensk titel: Solaris
Land: Sovjetunionen
Längd: 165 min
År: 1972
Regissör: Andrej Tarkovskij

Psykologen Kris Kelvin (Donatas Banionis) har sänts till forskningsstationen ovanför Solarisplanetens yta, sedan man på jorden mottagit obegripliga budskap från de två vetenskapsmän som fortsatt arbetet efter chefens, doktor Gibarians, självmord. Kelvin får höra talas om "besök" av främmande varelser som fått vetenskapsmännen att tvivla på sina sinnen. En morgon finner Kris sin sedan tio år döda hustru bredvid sig i sängen - till synes levande.




Tarakovskij har förmågan att plocka fram det estetiska i bilden till sina filmer. Då detta är min andra film av denne ryske regissör så var Solaris förväntad att behålla samma stil som Stalker (1979). Jag kommer dessvärre inte kunna uttrycka mig så mycket om denna film och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mig om det. Även filmen Stalker är med i boken så det får bli lite av en "dubbel analys" här i detta inlägg. För det första kan jag sammanfatta dessa två filmer genom att säga att de är väldigt tunga, långa och oerhört snyggt filmade. För det andra så är detta de typer av filmer som du antagligen kommer behöva se några gånger för att förstå. (Eller om man kanske bara behöver vara äldre än vad jag är?)

Så det enda som jag kommer att ta upp här kring Solaris är lite kort om kamera arbetet som är helt enastående. De flesta scener är långa och gjorda i en tagning. Väldigt mycket panoreringar och stillsamma bilder med mycket innehåll. Början gillade jag nog mest då Tarakovskij plockar fram det naturliga i bilden på ett sätt som bara han kan göra. När jag läste lite om filmen i boken så inser jag att de underliggande budskapen som framgår i filmen ligger i en sådan djup konnotativ bemärkelse som inte änns jag kan förstå hur man ska kunna avtolka det man ser i bilden.

Jag har ytterligare två filmer kvar av Tarakovskij som står med i boken, så ska faktiskt bli intressant att se dem också. Även om det lär bli två inlägg som kommer bli snarlikt den jag precis har skrivit här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar