lördag 26 maj 2012

#217 - The Quiet Earth

Original titel: The Quiet Earth
Svensk titel: Den tysta jorden
Land: Nya Zeeland
Längd: 91 min
År: 1985
Regissör: Geoff Murphy

När forskaren Zac Hobson (Bruno Lawrence) vaknar en morgon upptäcker han att han är ensam överlevande efter ett vetenskapligt experiment som har slagit fel.



Är det någon som sett The Last Man On Earth från 1964 (eller remaken på den filmen I Am Legend från 2007) så kan jag ju säga att även denna film går i samma stuk. Dock är de filmerna baserade på novellen med samma namn som skrevs 1954 av Richard Matheson. The Quiet Earth är baserad på Craig Harrisons novell med samma namn som kom 1981. Jag tror att Harrison kan ha varit inspirerad av Mathesons novell när han skrev den då de båda historierna påminner en hel del om varandra.

Men för att kasta oss in i filmen The Quiet Earth istället så var de första 30 minuterna riktigt bra. Det behövs inte en massa effekter för att göra en bra film om man kan bygga upp en öde stad med en vass Bruno Lawrence i huvudrollen. Just dessa 30 minuter av äkta post-apokalyptisk känsla med fokus på hur det verkligen skulle kunna kännas att vara helt ensam och utlämnad till hela världen med tanken "det var jag som orsakde detta" på sitt samvete. Intressant och underhållande början vilket trappade upp intresset för storyn.

Även om större delen av filmen var snyggt fotade och det fanns några spännande scener mot slutet så höll inte sista timmen för min del. Jag gillar storyn. Men utan att behöva spoila något för dig som läser detta så utvecklas ett triangeldrama där allt fokus kretsar kring resterande delen av filmen och det gjorde att intresset sjönk lite. Helt klart en sevärd film och jag tycker absolut den är okej, fast jag hade hoppats på en annan fortsättning igenom resten av filmen.

Det sista jag vill kommentera till denna filmen är att jag verkligen gillade att det är en väldigt "tyst" film. Hade man haft mer bakgrundsmusik tror jag det hade lett till att man inte kunnat sätta sig in i hur det skulle vara att vandra ensam på den tysta jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar