onsdag 23 maj 2012

#216 - Nosferatu, eine Symphonie des Grauens

Original titel: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
Svensk titel: Nosferatu
Land: Tyskland
Längd: 94 min
År: 1922
Regissör: F.W. Murnau

Nosferatu är baserad på Bam Stokers "Dracula" och är den första filmatiseringen med vampyrgreven i spetsen. Filmen handlar om en mäklare som åker till Greve Orlocks slott och säljer en fastighet till honom som ligger i Bremen. Greven beger sig sedan till sitt nya hem med en skepp som anländer till staden med en död besättning. Plötsligt börjar mystiska saker hända i staden och folket är förskräckta över vad det är som försiggår.


Detta är då den tredje filmatisering jag ser av Dracula ifrån Bam Stokers originalberättelse. De andra är då självklart Hollywood-versionen med Bela Lugosi i rollen som greve Dracula från 1931 (den filmen är förövrigt också med i boken) och sedan den spanska versionen av samma film från 1931. Yes, Dracula blev en sådan succé att spanjorerna inte kunde nöja sig med den och gjorde sin egen version. Dubbning var inte den enkla vägen på 30-talet utan man väljer helt enkelt att köra samma manus fast med andra skådespelare som pratar spanska. Filmerna är nästan identiska bortsett ifrån språket och att den spanska är lite snyggare filmad. Men Bela Lugosi är och förblir den "äkta" vampyren, enligt mig.

Men nog om detta. Kan ju kanske vara bra att föra en diskussion kring huvudfilmen i detta inlägg och om det inte var helt självklart så är det ju Nosferatu som ska diskuteras. Till början kände jag inte igen filmen alls och det var lite kul att få se en annan version som hade lite mer utdragen story mot de tidigare versionerna jag sett. Filmer ifrån Tyskland under 20-talet tycker jag personligen är något helt fantastiskt. För att vara så gammalt är det fortfarande väldigt snyggt. Tyskarna var ju ledande i filmvärlden fram till 30-talet och Hitler & co skulle ställa om världen lite och det inte blev annat än propagandafilmer som skulle sändas ifrån Tyskland.

F.W. Murnau visar verkligen på ett konstnärligt sätt hur man kan göra en film på. Trots att filmen snart är 100 år gammal så fanns det ändå ett obehag där. Inte på det sättet en skräckfilm kan vara obehaglig idag, men däremot levererade den "skräck känslan" och det var kul att få uppleva detta ifrån en sådan här gammal film. I stort sett varje scen ser man hur genomtänkt det är och ljussättningen är otroligt bra på de allra flesta delar i filmen. Även om jag tycker att Dracula ifrån 1931 är bättre så kan jag förstå att Nosferatu är rankad till den bästa vampyrfilmen genom tiderna. Delvis kan jag känna att den vinner lite över Hollywood-produktionen då det finns mycket mer känsla i denna och den var mer intressant på något vis. Skådespelarinsatserna är ju svårare att bedöma på en stumfilm och detta går ju att diskutera i all oändlighet, men jag känner ändå att Lugosi är och förblir Dracula för min del.

Filmen växte sig mer och mer allt eftersom den gick och jag tror jag kommer se den på ett helt annat sätt nästa gång jag ser den - för fler gånger kommer det bli, det vill jag lova! Något som jag också kan säga är att jag har sett den restaurerade utgåvan från 2006 av filmen men jag tror faktiskt filmen var precis som originalet. Hur menar jag då? Jo, att ALLA scener var kompletta. Jag har några filmer som inte är kompletta pga dom är så gamla och ingen har tänkt tidigare på att förbättra dom att delar av filmerna har försvunnit och ersätts med text på en svart ruta.

Ännu en klassikernas klassiker avbockad och nu laddar vi om för nästa rulle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar