lördag 11 oktober 2014

#310 - Idioterne

Engelsk titel: The Idiots
Svensk titel: 
Idioterna
Land:
 Danmark
Längd: 113 min
År: 1998
Regissör: Lars von Trier

Ett antal unga människor lever i ett kollektiv och strävar efter att leva som idioter. I kontakt med resten av samhället och med varandra försöker de att komma i kontakt med sig själva.



Då har man alltså sett sin första von Trier film och vad ska man säga egentligen.. Detta är ju den andra dogma-filmen som gjorts men i själva verket förstår jag inte riktigt vad budskapet var. Om det nu fanns något. Jag gillar hela idén till filmen. Men genomförandet föll mig inte i smaken. För att vara en dogma-film är de ju verkligen det den säger sig vara och väldigt realistisk i många scener. Jag tror aldrig jag sett en person med stånd eller folk som har sex på riktigt (så man får se det) i en "vanlig film" tidigare. Dock blev det väldigt utdraget. Kanske var det mer slagkraft med just denna typen av film när det begav sig för 16 år sedan. Men jag kan inte sticka under kant med att det är en intressant film. Vill man se något annorlunda ska man absolut spana in denna filmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar