fredag 13 juli 2012

#223 - Raging Bull

Original titel: Raging Bull
Svensk titel: Tjuren från Bronx
Land: USA
Längd: 129 min
År: 1980
Regissör: Martin Scorsese

Biografisk film om den fysiskt starka, men emotionellt självdestruktive, boxaren Jake La Motta (Robert De Niro). Samma ilska som gjorde La Motta ostoppbar i ringen, fick honom att slå sin fru och sin bror Joey.


Precis som i beskrivningen av handlingen till filmen så är detta en skildring av boxaren Jake La Motta som spelas av Robert De Niro. Jag har länge velat se denna film och jag blev väldigt glad när jag såg att det var självaste Martin Scorsese som regisserat denna film. Men blev det som jag hade väntat? Dessvärre inte denna gången. Jag tror jag är för lite insatt i hela boxnings grejen och hur det såg ut i USA under denna tiden som filmen ska utspela sig ifrån. Detta gör att jag har svårt att se det fantastiska i denna film, som många hyllat den för och i.o.m det så blev filmen oerhört seg att ta sig igenom.

Vid sin sida har De Niro Joe Pesci som spelar brodern till La Motta. Vanligtvis i Scorsese filmerna ser man ju oftast Pesci i helgalna och otroligt aggressiva roller, vilket jag hade hoppats på även i denna film när den tog sin början. Men allt blev ett utdraget drama om denna (för mig) okände boxares liv och upp/ner gång. Kanske någon annan finner större intresse till denna film, men nu har jag iallafall sett filmen och kan även bocka av ännu en film av herr Scorsese!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar