torsdag 6 september 2012

#232 - Butch Cassidy and the Sundance Kid

Original titel: Butch Cassidy and the Sundance Kid
Svensk titel: Butch Cassidy and the Sundance Kid
Land: USA
Längd: 110 min
År: 1969
Regissör: George Roy Hill


Ingen är snabbare än Butch Cassidy (Paul Newman) när det kommer till att komma på bli-rik-snabbt-system och hans kompanjon Sundance (Robert Redford) är en trollkarl med en pistol. När dessa två klumpiga bank- och tågrånare tröttnar på att rymma från lagen, ger de sig av till Bolivia med Sundances flickvän (Katharine Ross).



 

 Innan jag börjar skriva lite om denna filmen så vill jag redan nu säga att jag personligen inte är något större fan av just western film. Givetvis har det blivit några man sett genom åren, men det är inte just den typ av film som jag är så insatt i. Man är ju öppen för en ny film hela vägen, oavsett genre, men ibland så funkar det bra och ibland blir det (som med denna filmen) att det inte håller hela vägen.

Öppningsscenen till denna film var riktigt grymt. Klockrent foto med en äckligt bra ljussättning och man kom verkligen in i en ganska så rå vilda western stämning. Kanske var det att det började så otroligt bra som gjorde att resten av filmen inte kändes lika bra. Ju längre in i filmen man kommer känns det som att man aldrig får någon riktig fördjupning i Newman och Redfords roller. Jag tror det hade kunnat bli mer intressant att följa då. Vilket i sin tur är ganska konstigt att manuset är som det är då jag tycker de båda skådespelarna gör en bra insats. Manuset är bitvis underhållande med knivskarpa och sköna dialoger men hur filmen är formad föll inte riktigt i min smak. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som jag kände "störde". Filmen i sig är rätt originell och då blir det ju lite att man köper det, eller så gör man det inte.

Det som var den största fröjden för ögat i denna film var fotot (som jag nämnde tidigare). Riktigt bra foto och ljussättning, främst på natt-scenerna. Jag smårös lite, faktiskt, då jag tycker det var så sjukt snyggt gjort! Inte konstigt att filmens fotograf Conrad L. Hall kammade hem en oscar, det var han värd!

Till sist så känner jag bara att jag måste påpeka på ljudet/soundtracket som jag inte tyckte passade in alls. Men kanske är det just det som var en (av många) påverkningar till att filmen är som den är. Till dig som är western-fantast och inte sett denna film tycker jag absolut ska kika in denna film. Eller aa.. Det tycker jag ni som inte är western-fantaster också kan göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar