lördag 25 maj 2013

#253 - Ben-Hur

Engelsk titel: Ben-Hur
Svensk titel: Ben-Hur
Land: USA
Längd: 212 min
År: 1959
Regissör: William Wyler

Charlton Heston spelar den judiske prinsen Judah Ben-Hur vars hjältemodiga resa tar honom genom slaveri och hämnd.




Är det något som jag verkligen imponeras av i filmens värld så är det just de filmskapare som lyckas göra mastodontfilmer som sträcker sig över tre timmar, MEN håller intresset uppe hela vägen. Vanligtvis kan två timmar bli på tok för mycket så Wyler ska ha cred att han lyckades hålla mitt intresse uppe i 3½ timme med Ben-Hur.

Hur var förväntningarna då inför denna filmen ifrån min sida? Inte så stora trots att detta är film nummer tre (av tre) som vunnit totalt 11 Oscars. Det enda som förvånade mig var att det var så mycket kopplat till bibeln. Inte för att det störde mig, var dock inte beredd på det. Jag är ju en sucker för just dessa gamla äventyrsfilmer som man bara myser ner i soffan till och hoppas att den aldrig ska ta slut. Var väldigt imponerad av de gigantiska scenerna som gjorde filmen otroligt maffig! Här var det ju inte frågan om att slänga in lite folk i CGI (som man gör idag) utan här kör vi på riktiga människor på stora ytor.

Även om filmen är väldigt stillsam så imponeras jag av hur storyn berättas. Den är inte direkt unik, men den långa filmen gick väldigt fort att se igenom kände jag. Rekommenderas till dig som gillar äventyr, antika rom och föredrar en skön matinéfilm sådär en dag/kväll när man inte har så mycket annat för sig! Sevärd är den i alla fall får jag tycka. En bra film!

För er som kanske inte har koll på dessa andra två filmer som är med i toppen på att ha kammat hem 11 Oscars på Oscarsgalan så är det även:) James Cameron's "Titanic" (1997) och Peter Jackson's "Lord of the Rings: The Return of the King" (2003). Även dessa filmer finns med på listan. Dock har jag sett dem sedan lång tid tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar