onsdag 20 juni 2012

#219 - Il Conformista

Original titel: Il Conformista
Svensk titel: Fascisten
Land: Italien/Frankrike/Västtyskland
Längd: 115 min
År: 1970
Regissör: Bernardo Betrolucci

Historien tar plats år 1938 i Rom, där Marcello påbörjat ett jobb hos Mussolini samtidigt som han förför en vacker ung kvinna. Marcello åker till Paris på sin smekmånad, där hans chefer har ett uppdrag åt honom. Han ska söka upp sin gamla professor från skoltiden, en anti-fascist, och mörda honom..






Den här filmen kommer det inte bli mycket till att skriva om. Till en början var det intressant och när man hamnar mitt i en story så vill man ju få reda på hur allt ligger till och vad det är som sker. Antingen har jag varit ouppmärksam eller så är det helt enkelt att den inte föll i smaken för min del. Filmen följer inte den vanliga berättartekniken utan hoppar mellan olika tider och jag hade lite svårt att hänga med att jag tillslut var så lost i storyn att intresset sjönk mer och mer allt eftersom filmen fortsatte.

Några få scener tyckte jag hade riktigt snygg ljussättning och i början av filmen så har man filmat lite på "snedden" och det tyckte jag var riktigt nice faktiskt! Synd bara att fotot inte höll i hela filmen. Det finns en väldig politisk bakgrund till filmen och allt kretsar ju kring fascism och Mussolini, så den som har mer intresse av det (och mer koll än vad jag har) kan kanske sätta sig in i filmen på ett annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar