fredag 16 maj 2014

#308 - Le salaire de la peur

Engelsk titel: Wages of Fear
Svensk titel:
Fruktans Lön
Land:
Frankrike & Italien
Längd: 156 min
År: 1953
Regissör: Henri-Georges Clouzot

En grupp dagdrivare hyrs in för att frakta en last nitroglycerin genom bergig terräng i Sydamerika, i syfte att släcka en brand på ett avlägset beläget oljefält.



Något som utmärker denna filmen är realismen som finns där från filmens öppningsscen. Jag hade läst lite om filmen var det många som tyckte att filmens inledning var lite väl seg. Skulle någon annan se denna film och komma över samma information som jag fick till mig kan jag säga att det inte helt stämmer. Stillsamt intro - ja, det är det. MEN det finns en poäng med det. Clouzot's uppbyggnad till denna film tycker jag är riktigt bra. Ju längre in i filmen man kommer, ju mer inser man hur mycket som kastas om i karaktärerna och allt detta hänger på att man har hängt med från början.

Egentligen är det ingen märkvärdig film - om man ser det rent tekniskt. Däremot finns det många scener i denna film som är otroligt spänningsfyllda och det var längesedan jag hade den upplevelsen. Även om många grejer känns som självklara bryter realismen in i filmens värld och då blir det lite oväntade vändningar. Okej, i texten här låter det som att det är värsta grejerna som händer. Men så är inte fallet och det är det som är så bra! I alla fall i mitt tycke.

Det som möjligtvis förvirrar en lite är att jag från början trodde det var en fransktalande film, men då den utspelar sig i Sydamerika och det finns flera olika typer av nationaliteter i denna film blev det lite förvirrande emellanåt. Trots att jag hade svensk text till filmen är jag van vid att det kan bryta av på 2 (någon enstaka gång 3) språk i samma film. Här blandas det fritt mellan engelska, italienska, tyska, spanska och franska. Förklaring till hur det hänger ihop får man inte. Inte för att det gör så mycket egentligen - men det kan vara en intressant förvarning om man är språkintresserad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar